Jak Obliczyć ROI (Zwrot z Inwestycji)?

ROI - Zwrot z Inwestycji

ROI to z ang. Return on Investment czyli po prostu zwrot z inwestycji. W kontekście kupowania reklamy używa się także pojęcia ROAS – Return on Ad Spend czyli zwrot z wydatków na reklamę. Jest to metryka, która może pomóc w określeniu opłacalności danego kanału reklamy.

Obliczanie ROI

Metoda 1

Aby uzyskać najprostszy zwrot z inwestycji, w naszym przypadku w reklamę, należy podzielić przychód/wydatki. W najprostszym ujęciu jest to suma przychodów uzyskanych np. ze źródła kampania PPC przez wszystkie wydatki poniesione z tytułu tej reklamy. Dokładana formula poniżej.

ROI = Przychody ÷ Koszty

Przykład

Wydaliśmy na reklamę 250 zł. W rezultacie uzyskaliśmy przychód rzędu 500 zł.

500 zł ÷ 250 zł = 2

Oznacza to, że na każdą konwersję (np. złożenie zamówienia) z kampanii zarobiliśmy 2 zł. Taki sposób liczenia oznacza także, że jeżeli wynik wyjdzie nam poniżej 1 zł kampania będzie stratna.

Metoda 2

Nieco innym sposobem liczenia jest odjęcie kosztu od przychodu i podzielenie przez tenże koszt i przedstawienie go jako wartości procentowej. W tym wypadku formuła wygląda następująco:

ROI% = (Przychód – Koszt) ÷ Koszt × 100

Przykład

Wydaliśmy na reklamę 400 zł. W rezultacie uzyskaliśmy przychód rzędu 600 zł.

(600 zł – 400 zł) ÷ 400 zł × 100 = 50%

  • 100% oznacza, że nasza inwestycja zwróciła się 2-krotnie.
  • 0% oznacza, że nasze koszty reklamy zwróciły się i wychodzimy na 0.
  • 50% oznacza, że nasz zwrot z inwestycji wynosi 1,5 czyli inwestycja z reklamy się zwróciła i ponadto zarobiliśmy jeszcze połowę naszych wydatków na reklamę.
  • -100% oznacza, że nie zarobiliśmy nic i wtopiliśmy cały budżet reklamowy bez uzyskania żadnych przychodów.

Minusy i Plusy

Bazowanie na przychodzie może wprowadzać w błąd co do realnej wartości kampanii. Jeżeli wykupywalność naszych produktów jest bardzo niska to metryka ta będzie maskować prawdę. Inna kwestia polega na tym, że przy badaniu kanałów bądź segmentów kampanii zazwyczaj posiadamy dane dotyczące konwersji, która często jest leadem, rezerwacją czy złożeniem zamówienia. Uzyskanie faktycznych kwot zapłaconych faktur jest trudne.

Aby nadać więcej kontekstu tej metryce warto zestawić je np. z kosztem konwersji z danego kanału. Jeżeli mamy niski koszt konwersji oraz niski ROI może to oznaczać, że sprowadzamy niskiej jakości ruch, który kupuje produkty o niskim marginesie. W przypadku wysokiego ROI i wysokiego kosztu konwersji możemy stwierdzić, że wydajemy więcej na konwersje ale mają one wyższy margines.