Powodem transferu domeny są zazwyczaj koszty jej przedłużenia (odnowienia). Większość ludzi rozpoczyna swoją przygodę z pierwszą witryną i kupnem domeny od podmiotów typu Home.pl, OVH.pl, AZ.pl czy Nazwa.pl. Zazwyczaj gdy minie pierwszy rok zostają zaskoczeni najdroższymi cenami odnowień zakupionych domen.
Najwięksi operatorzy na rynku łowią klientów na tanie pakiety domena + hosting. Częstą praktyką jest dodawanie do pakietu wszelkiego rodzaju darmowych kuponów na reklamę internetową (typu Google Ads), zniżki na pozycjonowanie czy inne „ciekawostki”, z których nigdy się nie skorzysta. Tak napakowana gratisami oferta przekonuje do zakupu. W rezultacie po roku klient budzi się z domeną do odnowienia i comiesięcznym problemem limitu transferu jaki ma w pakiecie. Dodatkowo dochodzi także kwestia ograniczonych usług i innych limitów nałożonych na różnorodne konta i bazy. Brzmi znajomo?
Warto zatem widzieć, że domenę kupuje się tam, gdzie jest najtaniej. Hosting natomiast musi być dobry – i warto za niego trochę dopłacić.
W trakcie poszukiwania nowego operatora domeny głównie kierujemy się ceną. Ważna jest także akredytacją NASK oraz łatwość uzyskania kodu AuthInfo, ale spokojnie dojdziemy do tego :).
Przed transferem – Najtańsze odnowienie domeny
W chwili pisania tego artykułu najtańsze odnowienie domeny dostępne jest na ovh.pl. Poniżej tabelka kosztów dla domen .pl.
Usługodawca | Cena | Cennik |
---|---|---|
OVH.pl | 40,64 zł netto (49.99 zł brutto) |
Cennik OVH |
MasterNet.pl | 45 zł netto – (55,35 zł brutto) |
Cennik MasterNet.pl |
PDD.pl | 50,00 zł netto (61,50 zł brutto) |
Cennik PDD.pl |
Dropped.pl / AfterMarket.pl | 59.95 zł netto (73,74 zł brutto) |
Dropped.pl Cennik |
Active24.pl | 65 zł netto (79,95 zł brutto) |
Cennik Active24.pl |
Home.pl | 99 zł netto (121,77 zł brutto) |
Cennik Home.pl |
AZ.pl | 99 zł netto (121,77 zł brutto) |
AZ.pl Cennik |
KEI.pl | 100 zł netto (123 zł brutto) |
Cennik KEI.pl |
Nazwa.pl | Najwyraźniej tajemnica |
Cennik Nazwa.pl |
Akredytacja NASK
Aby się nie naciąć warto sprawdzić czy usługodawca posiada akredytację NASK.
Partner NASK to podmiot który otrzymał akredytację. NASK to z kolei podmiot, który zarządza rejestrem nazw internetowych w domenie .pl. Sprawdź czy usługodawca do którego planujesz się przenieść występuje na liście partnerów NASK. Nie oznacza to, że można na 100% bezpieczenie zarejestrować u niego domenę ale jest to jakiś
proces weryfikacji. Warto zatem też poczytać opinie w Sieci.
Kod AuthInfo
Jeżeli już zdecydujemy się na registrara i zaczniemy przeprowadzać proces transferu zewnętrznego domeny musimy uzyskać kod AuthInfo. Jest to kod dzięki, któremu można domenę przenieść.
AuthInfo (lub Auth-Info) jest unikalnym kodem generowanym dla danej domeny. Ma on na celu zapewnienie kontroli nad transferem domeny tylko swojemu pełnoprawnemu właścicielowi.
Wydaje go Twój aktualny registrar. Wydanie kodu AuthInfo zazwyczaj przebiega w dwojaki sposób.
Jak uzyskać kod AuthInfo?
Szybko i wygodnie
Im bardziej profesjonalny serwis domenowy tym łatwiej uzyskać kod AuthInfo. Giełdy domen typu dropped.pl, premium.pl wydają kod bez zbędnych ceregieli. Poprzez swój panel zarządzający generujesz kod i możesz działać dalej. Trzymamy go w bezpiecznym miejscu – jest to chyba logiczne?
EDIT: W przypadku MasterNet nie trzeba papierków. Wystarczy mailowo poprosić o wygenerowanie kodu. Jednak czas reakcji pozostawia wiele do życzenia. Licz 70 godzin.
Nie tak szybko i nie tak wygodnie :/
Usługodawcy typu Home czy OVH chcą Cię utrzymać przy sobie (tzn. wszyscy chcą ale oni to najbardziej :)). Z tego względu rozwleką proces jak tylko mogą. Powyższe firmy, które parają się usługami internetowymi na co dzień, potrzebują papierek i co ciekawe trzeba im go wysłać pocztą. Tak, zgadza się – pocztą tradycyjną (sic!).
Musisz zatem wydrukować dyspozycję, podpisać się i dołączyć jeszcze ksero dowodu osobistego. Odpowiedź na pytanie „czy jesteście poważni?” skierowane do biura obsługi klienta zazwyczaj zaczyna się od słów „Aby zapewnić bezpieczeństwo Państwa domenom…”. Jest to oczywiście jedna wielka ściema, ponieważ w ten sposób wymuszony przez nas kod AuthInfo i tak zostaje wysłany na Twojego (jakże bezpiecznego) maila. Nie można było tak od razu? Niestety nie, ponieważ mamy w zwyczaju odnawiać domeny na ostatnią chwilę – czas nas goni, więc już go nie mamy na rozwleką procedurę. W rezultacie przepłacamy za odnowienie u aktualnego usługodawcy. Macie podobne doświadczenia?
Czyli w skrócie drukujemy, skanujemy, wysyłamy papiery, czekamy (oczywiście potwierdzenia, że coś doszło nie otrzymujemy), przychodzi nam na skrzynkę kod AuthInfo.
Zakończenie procedury
Gdy mamy już kod AuthInfo tworzymy konto w serwisie wybranego przez nas usługodawcy. Przechodzimy zatem do naszego właściwego przenoszenia domeny. W panelu nowego usługodawcy szukamy sekcji w typu Transfer Domeny bądź Dodaj Domenę. Np. w panelu MasterNet będzie to transfer domeny i następujący formularz.
Niektórzy usługodawcy wymagają wysłania kodu mailowo na adres supportu. Po prowadzeniu/wysłaniu danych główny rejestr NASK podeśle nam na skrzynkę e-mail wiadomość z linkiem potwierdzającym transfer który należy kliknąć. Po tym kroku obserwujemy w naszym nowym panelu status przeniesienia domeny.
W razie wątpliwości warto kontaktować się z BOK’iem. Po to oni przecież są :). Powodzenia przy transferach.
Wydanie kodu nawet na adres email nie zawsze jest takie szybkie jak się może wydawać. Przykładowo wspomniany wyżej MasterNet przesyła go do 72 godzin i to licząc tylko dni robocze, ze wskazaniem na 72-gą godzinę.
To prawda, ja w tym roku z MasterNet otrzymałam kod Authinfo po dokładnie 70 godzinach. Jak widać nie śpieszy im się zbytnio.
Post trochę wiekowy, ale nadal aktualny. Dlatego pozwalam sobie na komentarz.
Rzeczywiście uzyskanie w OVH kodu authinfo dla domen krajowych wymaga wysłania pocztą druku. Jednak w przypadku domen .com i .org wystarczy w panelu odblokować domenę i już można transferować.
Kiedyś kupiłem domenę gdzie było „najtaniej”. Firma poszła w p… a ja straciłem ciekawą domenę .net
Teraz kupuję w dużych i stabilnych nawet jeśli będą droższe. A cena ? Trzeba umieć czytać „promocje” i w razie czego z nich nie korzystać.
Skoro ovh.pl jest najtańsze to kto chciałby przenosić domenę do droższego usługodawcy? Chyba, że są jakieś inne powody?
Bo nie zna innych usługodawcy, albo ten u którego kupował miał akurat promocję.
ok, ale czemu w nazwa musi być przesłane w obecnych czasach mailem wniosek, a skan nie wstarczy ? tego nie rozumiem.
Sądzę aby wydłużyć i utrudnić proces 😉